به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، تانمر دوری مدرس مصری فیفا در حاشیه مراسم افتتاحیه کلاس VAR اظهار داشت: از فدراسیون ایران بابت دعوت از بنده تشکر می‌کنم. فیفا همیشه تلاش می‌کند در هر نقطه دنیا داوری را توسعه بدهد و یکی از بخش‌های توسعه داوری، VAR است. به همین دلیل من را انتخاب کردند تا برای تدریس به ایران بیایم تا این رشد و توسعه در داوری ایران از طریق VAR اتفاق بیفتد. برای پیاده‌سازی کمک داور ویدیویی چند فاز وجود دارد که ما فاز اول را در ایران شروع کردیم.

وی افزود: داورها اینجا تمریناتی اینجا انجام می‌دهند مشابه همان اتفاقی که قرار است در بازی بیفتد. تکنولوژی در بازی به داوران کمک می‌کند و حق تمام تیم‌ها را به آنها می‌دهد. داور در چهار آیتم می‌تواند از کمک داور ویدیویی استفاده کند؛ کارت قرمز مستقیم، پنالتی، گل شدن یا نشدن توپ و اشتباه در شناسایی هویت بازیکن. این چهار آیتمی است که داور می‌تواند از آن کمک بگیرد. داوران باید قبل از داوری در هر مسابقه لاینسس لازم را دریافت کنند. پس باید خیلی تلاش کنند و تمرین و مطالعه کنند و از این به بعد کارشان بسیار سخت است.

«سیستم کمک داور ویدیویی خیلی دیر به ایران رسید و گفته می‌شود این موضوع به دلیل تحریم‌های موجود بوده است. آیا این اتفاق با ذات فوتبال بین‌الملل همخوانی دارد؟»، مدرس فیفا در پاسخ به طرح این پرسش تصریح کرد: بهتر است اینطور بگویم که الان در مورد تحریم‌ها حرف نزنیم، مهم این است که الان تکنولوژی VAR اینجاست و من از سمت فیفا برای تدریس اعزام شدم. الان که همه چیز فراهم است، همه دست به دست هم بدهیم تا هر چه سریع‌تر در ایران پیاده شود.

وی در واکنش به سؤالی درباره مسائل مطرح شده در کلاس VAR عنوان کرد: قطعاً درباره تصمیمات تحلیلی و حقیقی صحبت خواهیم کرد. ما از دو واژه متفاوت استفاده می‌کنیم؛ بازبینی و چک! برای صحنه‌های حقیقی نیازی به بازبینی نیست و فقط اتاق VAR چک می‌کند و به داور اعلام می‌کند، اما برای صحنه‌های تحلیلی حتماً بازبینی در زمین انجام خواهد شد.

تانمر دوری مدرس مصری فیفا راجع به اینکه مهدی تاج به‌عنوان نایب رئیس آسیا چقدر کمک کرده است تا VAR به ایران بیاید، گفت: تاج به‌عنوان نایب رئیس AFC کمک خودش را کرده است که الان من و تکنولوژی اینجا هستیم. پس ایشان حتماً توانسته است کمک کند.