به گزارش وبسایت نود، مویس مدت ها قبل منچستریونایتد را ترک کرد ولی قرارداد 6 ساله او با شیاطین سرخ، امروز پایان یافت.

باورش سخت است اما امروز 30 ژوئن 2019، روزی است که قرارداد 6 ساله منچستریونایتد با دیوید مویس رسماً پایان یافت. البته مویس فقط 10 ماه در یونایتد دوام آورد ولی امروز یادآور خاطرات مهم و البته تلخی برای یونایتد است. مربی ای که قرار بود افتخارات فرگوسن را تکرار کند و اولین جانشین پیرمرد پرافتخار اسکاتلندی بود، حتی یک فصل هم در الدترافورد دوام نیاورد.

دیوید مویس با نظر سران باشگاه و اعتماد فرگوسن به دستاوردهای او در اورتون، در تابستان 2013 به عنوان جانشین فرگوسن معرفی شد. باشگاه با ارائه قراردادی 6 ساله خواست حمایت تمام قد را از او نشان دهد و ثابت کند که همچنان استوار بر سنت های باشگاه است و می خواهد به مربیان فرصت دهد و به برنامه های بلندمدت می اندیشد.

هواداران به انتخاب سران باشگاه و فرگوسن اعتماد کردند و لقب "The Chosen One" را برای مویس انتخاب کردند. آقای برگزیده! این لقب در واقع دهن کجی آنها به مورینیویی بود که دوباره به چلسی بازگشته بود. آقای خاص The Special One در همان فصل به چلسی بازگشته بود. هر چند که سالها در رؤیای حضور در الدترافورد و جانشینی فرگوسن بود.

تمام رؤیاهای برای تکرار موفقیت ها با یک اسکاتلندی دیگر، نقش بر آب شد. مویس فقط و فقط 10 ماه در الدترافورد دوام آورد. او 4 بازی مانده به پایان فصل برکنار شد و یونایتد فصل را با رتبه نازل هفتم به پایان رساند. دورانی که قرار بود همراه با مویس بدل به موفقیت شود، خیلی زود تمام شد و مویس اسکاتلندی کمترین دوران حضور یک مربی را در طی 80 سال گذشته در الدترافورد سپری کرد.

نتایج و عملکرد تیم آنقدر ناامیدکننده بود که اکثر هواداران هم به تیم پشت کنند، لقب مویس از آقای برگزیده به آقای اشتباهی  The Wrong One تغییر یافت. شیاطین سرخ تحت نظر مویس در لیگ برتر فقط 17 برد کسب کردند و بازگشت او به گودیسون پارک همراه شد با جدایی اش از یونایتد!

مویس چقدر برای یونایتد هزینه برد؟

هرچند که قرارداد مویس امروز به پایان رسید، اما هزینه غرامت اخراج وی، خدود 5.2 میلیون پوند بود. مویس در دوران حضورش در یونایتد، 66 میلیون پوند خرج بازیکنان جدید کرد. ماتا هنوز در باشگاه حضور دارد و فلینی در ژانویه گذشته بعد از انتقادهایی فراوان از سوی جمعی از هواداران بابت عملکردش، تیم را ترک کرد و راهی چین شد.

اما مهمترین ناکامی مالی، از دست رفتن 40 میلیون پوند بابت عدم صعود به لیگ قهرمانان بود. یونایتد در آن فصل برای نخستین بار از سال 1996 نتوانست به لیگ قهرمانان راه یابد. اوضاع با تیم آنقدر ناامیدکننده پیش می رفت که سهام باشگاه دچار افت واضحی شد و البته دقایقی بعد از اخراج مویس، این سهام رشد داشت.

امروز در شرایطی قرارداد مویس با منچستریونایتد به پایان رسید که یونایتد در طی این شش فصل که قرار بود با مویس همراه شود، 4 مربی مختلف را روی نیمکت خود دیده است و حتی قراردادهای مورینیو و فن خال نیز به پایان نرسید.

گزافه نیست اگر بگوییم مویس و یونایتد در این شش فصل رنگ خوشی ندیدند. به نظر می رسد طلسم این قرارداد 6 ساله، گریبان هر دو را گرفته است!

شیاطین سرخ در طی شش فصلی که گذشته است، هنوز هم به مسیر موفقیت خود بازنگشسته اند. باشگاهی که در تمام دوران حضور فرگوسن در لیگ برتر، همیشه جزو سه تیم برتر بود، حالا عادت به جنگ برای جایگاه چهارم شده است. برای باشگاهی که تا سال 2013، سیزده قهرمانی در لیگ برتر داشت، کسب رتبه های چهارم، پنجم، ششم و هفتم در شش فصل اخیر چیزی جز ناکامی نیست.

مویس هفت ماه بعد از جدایی از یونایتد به لالیگا رفت تا هدایت سوسیداد را برعهده بگیرد. دوران کوتاه و ناموفق او در سوسیداد، چیزی به کارنامه اش اضافه نکرد. شاید نقطه برجسته کل دوران حضور او در سوسیداد، برد 1-0 مقابل بارسلونا بود. مرد اسکاتلندی جولای 2016 به انگلیس بازگشت تا هدایت ساندرلند را بپذیرد. تجربه 28 شکست در 43 مسابقه و سقوط به چمپیونشیپ، چیزی جز ناکامی دیگری نبود و در نهایت شش ماه حضور در وستهم که کاملاً متوسط بود.

آیا طلسم این قرارداد طولانی مدت برای هر دو به پایان رسیده است؟