به گزارش سایت نود، وقتی تاتنهام از ساعت 16 امروز دربی لندن در چارچوب هفته بیست و نهم رقابت‌های لیگ برتر را در خانه مقابل آرسنال آغاز کند، تاریخ پر نفرت 2 تیم ورق خواهد خورد؛ تاریخی که با یک اتفاق ساده شروع شد و به ابعاد پیچیده‌ای از سیاست و چهره‌های منفور رسید.

شروع از یک سقوط

در اوایل سال‌های تاسیس تنها دلیل رقابت و نه دشمنی، قرابت جغرافیایی 2 همسایه دیوار به دیوار جدول بود اما یک اتفاق خاص در سال 1919، نفرت عجیبی به وجود آورد.در این سال ، تعداد تیم‌های دسته اول از 20 به 22 افزایش یافت. پس باید 2 تیم به تیم‌ها اضافه می‌شد. چلسی که فصل را در رده نوزدهم جدول تمام کرده بود و باید سقوط می‌کرد، اولین جایگاه برای حضور در فصل بعد به دست آورد. دومین جایگاه به نظر می‌رسید به تاتنهام رده بیستمیا بارنزلیکه در دسته دوم به مقام سومی رسیده بود، برسداما آرسنال، تیم ششم جدول که بعدها مشخص شد به دلیل تفاضل گل باید در رده پنجم قرار می‌گرفت،موفق شد با کسب 18 رأی، جایگاه دوم برای حضور در لیگ بعد را کسب کند. تاتنهام در آن رأی گیری 8 رأی بدست آورد و بارنزلی صاحب 5 رأی شد. این آغازی بر یک دشمنی سخت و شدید بین این 2تیم شمال لندنی بود. در آن سال‌ها،ادعا شد مدیر عامل آرسنالقراردادهای مخفیانه‌ای برای به دست آوردن آن جایگاه بسته است!

ایدئولوژی‌های متفاوت

در طول زمان این دشمنی سمت و سویی سیاسی به خودش گرفت. آرسنال به عنوان مردمی‌ترین تیم لندن، کارگران و افراد طبقه متوسط و پایین پایتخت انگلیس را به سمت خودش کشاند و در سوی مقابل، تاتنهام به خاطر نزدیکی جغرافیایی با کلنی یهودیان لندن، افراد دارای این مذهب را علاقه‌مند کرد. اتفاقاتی مانند ظهور هیتلر در جنگ جهانی دوم و دشمنی‌اش با یهودیان، بر آتش دشمنی هواداران 2 تیم افزود.شعارهای نژادپرستانه ضد یهودیان، مستقیما تاتنهام را نشانه می‌رفت و سال‌های بعد در عصر جدید، بودند بازیکنانی که پس از گلزنی تیمشان به تاتنهام، سلام هیتلری خطاب به هواداران تاتنهام می‌دادند! هنوز هواداران تیم سفیدپوش لندنی، ییدز ( کنایه از قومی به همین نام در آیین یهود) خطاب می‌شوند و این عبارت بیش‌تر در جهت تحقیر آن‌ها از سوی هواداران رقیب در دهه‌های 70 و 80 میلادی عنوان می‌شد. به دستور پلیس لندن، اخیراسر دادن این شعار بر ضد تاتنهام در ورزشگاه‌ها محدود شده است.

ضعف عجیب

تاتنهام تا قبل از نیم دهه اخیر به وضوح در موضع ضعف قرار داشت و وقتی آرسنال شکست‌ناپذیر فصل 2004-2003 3 هفته قبل از پایان فصل با تساوی در زمین تاتنهام قهرمانی زودهنگامش را جشن گرفت، بنری با این مضمون در ورزشگاه وایت هارت‌لین خودنمایی می‌کرد؛ «ما داریم در زمین شمابدون شکست قهرمان می‌شویم اما شما هنوز خواب جام را می‌بینید!»آن زمان آرسنال بیش از یک دهه مقابل رقیب بی‌شکست مانده بود و جالب است بدانید با شروع پیروزی‌های تاتنهامدر دربی‌های نیم دهه اخیر، سرانجام آن‌ها پس از 22 سال، فصل را بالاتر از آرسنال در جدول به پایان رساندند.

پیدا شدن سرو کله بن‌لادن

در عصر جدید سرو کله یک هوادار جدید برای آرسنال پیدا شد و نفرت بیش‌تری بین هواداران ایجاد کرد. اسامه بن‌لادن، رهبر کشته شده طالبان در یک ویدئوی ضبط شده در دوران اوج قدرتنمایی‌اش اعلام کرد هوادار آرسنال است و چند سال قبل با حضور در فروشگاه آرسنال در لندن چند پیراهن این تیم را خریداری کرده! او ادعا کرد هنگام کشتن مخالفانش، فریاد «گل، گل» سر می‌داده! مواضع به شدت ضد یهودی بن‌لادن کافی بود تا نام او در سرودهای هواداران آرسنال فریاد زده شودو تاتنهامی‌ها از وجود یک شخصیت منفورشان به عنوان هوادار دشمن دیرینه، اعلام انزجار کنند. با کشته شدن بن‌لادن و افول طالبان، این ماجرا اندکی فراموش شد اما هنوز هر نبرد آرسنال و تاتنهام، جدالی پر از کینه بین هوادارانآرسنالی‌ از قشرکارگر با دوستدارانعمدتا یهودی متمول متولد لندن در قامت عاشقان تاتنهام است.

1977