به گزارش سایت نود، بارسلونا در حالی از ساعت 23:15 امشب در ورزشگاه برنابئو بازی هفته بیست و ششم رقابت‌های لالیگا را مقابل رئال مادرید انجام می‌دهد که در صورت برتری در چهارمین و احتمالا آخرین ال‌کلاسیکوی فصل برای اولین بار در 87 سال اخیر تعداد بردهایش در این جدال از رقیب بیش‌تر می‌شود.

تا سال 2003 بارسا مجموعا 74 بار به برنابئو رفته بود و تنها و تنها 13 پیروزی کسب کرده بود. از سال 2004 تا همین چهارشنبه، بارسا 12 بار در برنابئو پیروز شد؛ آن هم تنها در 22 بار حضور در ورزشگاه رقیب سنتی! به عبارتی اگر بارسا فردا پیروز شود، در تعداد پیروزی در خانه رئال مادرید با تمام بردهایش در طول تاریخ ال کلاسیکو برابری خواهد کرد.بارسا در یک دهه گذشته، 10 بار در برنابئو پیروز شده است؛ یعنیمیانگین هر سال یک بازی. به عبارت بهتر در 17 بازی اخیردر برنابئو، آبی و اناری‌ها10 پیروزی، 3 مساوی و فقط 4 باخت داشته‌اند.

دلایل برتری بارسلونا

بارسایی‌ها علاوه بر برتری در بیش‌تر جدال‌های رودررو در سال‌های اخیر به دلایل دیگری هم خودشان را برتر از رقیب دیرینه می‌دانند. آن‌ها تنها تیم تاریخ فوتبال هستند که در 2 مقطع، طی یک فصل توامان فاتح لیگ، جام حذفی اسپانیا و لیگ قهرمانان اروپا شده‌اند؛ کاری که رئال حتی یک بار هم موفق به انجامش نشده و قبل از سال 2017، آخرین قهرمانی توامان آن‌ها در لالیگا و لیگ قهرمانان به سال 1958 برمی‌گشت. از سوی دیگر بارسلونا به همراه آژاکس، یوونتوس، چلسی و منچستریونایتد تنها تیم‌های برنده 3 جام اروپایی هستند. رئال مادرید علاوه بر 13 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، 2 بار جام یوفا را برده و از آنجایی که جام در جام اروپا منحل شده، هرگز نمی‌تواند فاتح هر 3 جام اروپایی نام بگیرد. دلیل دیگری که هواداران بارسا تیم خودشان را برتر از رقیب می‌دانندبه مدل قهرمان شدنشان در لیگ قهرمانان اروپا برمی‌گردد؛ هر چند رئال 8 بار بیش‌تر از آن‌ها فاتح معتبرترین جام باشگاهی اروپا شده اما هواداران بارسا قهرمانی‌های دوره جدید را مهم‌تر می‌دانند. البته 3 قهرمانی متوالی اخیر رئال کمی آن‌ها را در این زمینه ساکت کرده اما کاتالان‌ها به استناد4 قهرمانی در یک دهه ( کم‌ترین فاصله زمانی بین قهرمانی‌های یک تیم در فرمت جدید این رقابت‌ها) خودشان را برتر می‌بینند. از طرفی، بارسلونا بین سال‌های 1982 تا 2002 در بازی‌های خانگی هرگز به رئال مادرید نباخت و این فاصله 20 ساله، طولانی‌ترین زمان شکست‌ناپذیری خانگی یک تیم در تاریخ این رقابت باشکوه است. بارسا انواع اختلاف برتری در خانه بارسلونا را رقم زده‌؛ 12 برتری 2 بر صفر، 2 برتری 3 بر صفر در چند فصل اخیر، پیروزی 4 بر صفر در سال 2015، برتری 6 بر 2 در فصل 2009 و پیروزی 5 بر صفر در فصل 1974-1973. ضمن اینکه بارسلونا 3 جام بیش از رئال (95 به 92) کسب کرده است.

دلایل برتری رئال مادرید

رئالی‌ها هم دلایل خاص خودشان را برای برتری دارند. آن‌ها با 32 قهرمانی در لالیگا اختلاف فاحشی با رقیب دیرینه دارند و در بین لیگ‌های معتبر اروپا، دومین تیم صاحب بیش‌ترین جام داخلی پس از یوونتوس هستند. قهرمانی در اروپا هم دیگر سوژه آن‌هاست. در واقع 3 قهرمانی متوالی اخیر به آن‌ها اجازه داد حرف بارسایی‌ها که 5 قهرمانی اول این تیم در 5 دوره اول جام باشگاه‌های اروپا را به عقب ماندگی بقیه اروپا نسبت می‌دادند را نقض کنند. رئال مادرید تا زمان اولین قهرمانی بارسلونا در بالاترین سطح اروپا، 6 قهرمانی در پرونده داشت، در فاصله بین قهرمانی اول تا دوم بارسا، رئال مادرید 9 بر یک در تعداد قهرمانی‌ها پیش بود و حالا 13 بر 5 پیش است! رئالی‌ها می‌توانند به تعداد بیش‌تر برندگان توپ طلا افتخار کند. با توجه به نبرد 2 نفره کریس و مسی در سال‌های اخیر، رئال و بارسا در سال‌های اخیر سهمی بیش از سال‌های قبل داشته‌اند و حالا رئال 7 برنده توپ طلا دارد و بارسلونا 6 برنده. یک‌طرفه‌ترین نبرد تاریخ هم به سود پرافتخارترین تیم اروپا یعنی رئال مادرید به پایان رسیده است؛ همان 11 بریک معروف نیمه‌نهایی جام حذفی اسپانیا در سال 1943. بارسایی‌ها از دخالت حکومت رئال دوست ژنرال فرانکو به سود رئال مادرید صحبت می‌کنند اما به هر حال آنچه در تاریخ ثبت شده، انکار ناپذیر است!