به گزارش وبسایت نود، در حساس ترین مسابقه از هفته بیست و ششم لیگ برتر انگلیس عصر یکشنبه و از ساعت 18:30 (به وقت تهران) دو تیم منچسترسیتی و چلسی در ورزشگاه اتحاد در برابر هم صف آرایی خواهند کرد.

منچسترسیتی در شرایطی پای به این دیدار می‌گذارد که لیورپول با برتری قاطعانه برابر بورنموث دوباره به صدر جدول بازگشته و من‌سیتی برای رفتن به صدر (با داشتن یک بازی بیشتر) به پیروزی در این مسابقه نیاز مبرم دارد. چلسی نیز با پیروزی منچستریونایتد برابر دیگر تیم لندنی، فولام، جایگاه چهارم را تصاحب کرده و برای بازگشت به جایگاه چهارم، نباید در اتحاد به سیتی ببازد. اما آمار درباره این مسابقه چه می گوید؟

منچسترسیتی در 5 بازی اخیر خود برابر چلسی در لیگ برتر 3 شکست و 2 پیروزی داشته، در این مسابقات تنها 4 گل زده و در هیچ دیداری نتوانسته بیش از یک گل وارد دروازه آبی ها کند. اما آمار سیتی برابر چلسی در ورزشگاه اتحاد برای سیتیزن ها دلگرم کننده است.

چلسی در 9 سفر اخیر به اتحاد برای بازی های لیگ برتری تنها 2 بار برنده شده، یک بازی با تساوی به پایان رسیده و در 6 بازی نیز شکست خورده است. این دو برد در فوریه 2014 (1-0 با گل برانیسلاو ایوانوویچ) و دسامبر 2016 (3-1 با گل های کاستا، ویلیان و هازارد در برابر گل به خودی کیهیل) رقم خورده اند. علاوه بر آن چلسی در 6 دیدار دور از خانه اخیر برابر دیگر رقبای "بیگ سیکس" پیروز نشده (2 تساوی و 4 شکست) و هر 4 بازی اخیر را باخته است.

بازی رفت دو تیم در ورزشگاه استمفوردبریج با برتری 2-0 چلسی به پایان رسیده و در صورت پیروزی دوباره آبی ها، چلسی برای یازدهمین بار در تاریخ لیگ برتر، سیتی را در یک فصل دبل می‌کند. (95-1994، 01-2000، 03-2002، 04-2003، 06-2005، 07-2006، 08-2007، 09-2008، 14-2013 و 17-2016) هیچ تیمی نتوانسته به اندازه چلسی در تاریخ لیگ برتر منچسترسیتی را دبل کند.

چلسی سابقه خوبی برابر مدافعان عنوان قهرمانی دارد و این آمار باید گواردیولا را نگران کند. چلسی در 7 بازی آخر خود برابر مدافعان عنوان قهرمانی شکست نخورده (4 برد و 3 تساوی) و در هر 3 بازی اخیر به پیروزی رسیده است. پیش از این تنها 2 تیم لیگ برتری توانسته اند 4 پیروزی متوالی مقابل مدافعان عنوان قهرمانی کسب کنند: لیورپول (4 برد در فاصله سال های 2000 تا 2002) و منچسترسیتی (6 برد در فاصله سال های 2011 تا 2016)

چلسی دو بازی اخیر خارج از خانه خود در لیگ برتر را مجموعا 6-0 باخته است. (2-0 برابر آرسنال و 4-0 برابر بورنموث)چلسی آخرین بار در دسامبر 1991 سه بازی متوالی خارج از خانه را در سطح اول فوتبال انگلیس بدون زدن حتی یک گل باخت. در آن مقطع چلسی در برابر شفیلد ونزدی 3-0 شکست خورد و در دو بازی بعدی با نتایج مشابه 2-0 مغلوب ناتس کانتی و لوتون تاون شد.

پپ گواردیولا دو جام از جام های رنگارنگ دوران مربیگری خود را با پیروزی برابر چلسی به دست آورده است؛ سوپرکاپ اروپای 2013 به همراه بایرن مونیخ و کامیونیتی شیلد 2018 به همراه منچسترسیتی. اما آمار او در لیگ برتر برابر آبی های لندن اصلا جالب نیست. او در 5 بازی لیگ برتری برابر چلسی 2 پیروزی و 3 شکست داشته است. گواردیولا در دوران مربیگری خود برابر هیچ تیمی در رقابت های لیگ به اندازه چلسی شکست نخورده است.

چشم امید گواردیولا و سیتیزن ها در این مسابقه به سرخیو آگوئرو است. آگوئرو که در برابر نیوکاسل و آرسنال قبل از رسیدن به دقیقه یک گلزنی کرد، در 11 بازی خانگی این فصل 11 گل به ثمر رسانده (از جمله دو هت‌تریک) تا بهترین گلزن بازی های خانگی این فصل لیگ برتر لقب گیرد. آمار او در برابر چلسی نیز مطلوب است؛ 5 گل در 5 بازی لیگ برتری اخیر از جمله یک هت‌تریک در جریان پیروزی 3-0 سیتی مقابل آبی ها در آپریل 2016.

ادن هازارد در 5 بازی لیگ برتری آخر دو تیم روی 5 گل تاثیر مستقیم داشته و 3 گل و 2 پاس گل به نام خود ثبت کرده است. در جریان پیروزی 2-0 آبی ها در بازی رفت، هازارد پایه گذار هر دو گل آبی ها برای انگولو کانته و داوید لوئیز بود.

یکی از اتفاقات جالب بازی چلسی برابر هادرزفیلد، 2 گل گونزالو هیگواین روی 2 پاس انگولو کانته بود. این دو بازیکن تنها 148 دقیقه در کنار هم بازی کرده اند اما علیرغم این دقایق اندک، نیمی از 4 پاس گل کانته در این فصل برای ال‌پیپیتا فرستاده شده تا درک متقابل این دو بازیکن در همین روزهای نخست هم تیمی شدن کاملا به چشم آید. آیا چلسی گلساز جدیدی پیدا کرده است؟

بعد از آن که اورتون، دیگر سمت مر‌سی‌ساید را در مصاف چهارشنبه شب برابر سیتی ناامید کرد، اکنون چشم امید لیورپولی ها به آبی های لندن است. پیروزی دوباره چلسی در برابر سیتی شانس های قهرمانی لیورپول را به شکل چشمگیری افزایش خواهد داد. شاید بعد از مدتها، طرفداران لیورپول و چلسی با یک هدف مشترک به سراغ یک مسابقه بروند؛ هدفی به بزرگی زمین زدن منچسترسیتی گواردیولا.

۷۷۱۲